ČSN ISO/IEC 20000-1:2006 - Management služeb pro informační technologie
Informace ke stažení v pdf |
Management služeb - Požadavky na systém managementu služeb
V oblasti řízení služeb ICT se již dlouhou dobu v praxi vychází z nejlepších postupů shrnutých v publikační řadě ITIL (Information Technology Infrastructure Library). Publikace v rámci ITILu obsahují nejlepší zkušenosti používané ve firmách zabývajících se informačními technologiemi. Dvojice norem ISO/IEC 20 000: část 1 a část 2 je prvním mezinárodním standardem, ve kterém jsou shrnuty základní postupy ITIL do standardizovaných kritérií, podle kterých lze úroveň služby plánovat, zavádět, a také posuzovat, srovnávat, případně i certifikovat.
Základní normy systému managementu služeb IT jsou rozčleněny na:
- ČSN ISO/IEC 20000-1:2006 Informační technologie – Management služeb – Část 1: Specifikace - norma je vhodná pro posuzování shody a certifikaci
- ČSN ISO/IEC 20000-2:2006 Informační technologie – Management služeb - Část 2: soubor postupů - norma je vhodná jako návod pro zavádění a zlepšování systému managementu služeb IT i pro školicí účely.
Přínosy certifikace Managementu služeb podle ISO/IEC 20000 - část 1:
- standardizací procesů a zefektivnění činnosti při poskytování IT služeb;řízení IT služeb od strategie k vlastní úrovni IT služeb;
- minimalizací výpadků s podstatným zvýšením kvality IT podpory a dostupnosti IT služeb;
- standardní procesy umožňující rychlé přizpůsobení IT změnám v podnikání nebo rozdílným požadavkům zákazníků;
- získání konkurenční výhody před ostatními poskytovateli IT služeb;
- zefektivnění svého vlastního „core business“.
Aplikace zajištění kvality služeb IT podle obou norem a případné následné certifikace mohou být s výhodou využívány:
- firmami, které vstupují do výběrových řízení se svými službami;firmami, které vyžadují důsledný přístup od všech poskytovatelů služeb v dodavatelském řetězci;
- poskytovateli služeb pro benchmarking jejich managementu služeb IT;j
- ako základ ohodnocení, které může vést k formální certifikaci;
- organizaci, která potřebuje prokázat schopnost poskytovat služby, které splňují požadavky zákazníků;
- organizací, která usiluje o zlepšení služeb pomocí efektivní aplikace procesů pro monitorování a zlepšování kvality služeb.
Vzhledem k tomu, že aplikace normy může být poměrně široká, zejména při zajišťování interních služeb v rámci velkých podniků, může expertní služba probíhat i formou více na sebe navazujících situačních auditů, které jsou pro organizaci zároveň průpravou a školením, zejména v těchto oblastech:
- identifikace procesů, podporujících kvalitní poskytování IT služeb
- vymezení procesů služeb IT a jejich optimalizace;
- vzájemné působení procesů IT služeb;
- interní audity procesů IT služeb a jejich kontinuální zlepšování;
- benchmarking úrovně IT služeb;
- integrace managementu IT služeb v rámci managementu kvality podle ISO 9001.
Registrace itSMF
CQS se stalo registrovaným certifikačním orgánem (RCB) pro ISO/IEC 20000 u itSMF se sídlem ve Velké Británii. Nyní má CQS právo používat logo itSMF na certifikátech vydaných organizacím, které splnily požadavky normy ISO/IEC 20000, což dokládá důvěryhodnost certifikace. Klikněte pro více informací na http://www.isoiec20000certification.com/