ISO/IEC 20000-1
Informace ke stažení v pdf |
ISO/IEC 20000-1 - Informační technologie - Management služeb
V oblasti managementu služeb ICT se již dlouhou dobu v praxi vychází z nejlepších postupů shrnutých v publikační řadě ITIL (Information Technology Infrastructure Library). Publikace v rámci ITILu obsahují nejlepší zkušenosti používané ve firmách zabývajících se informačními technologiemi. Norma ISO/IEC 20000-1 je mezinárodním standardem, ve kterém jsou shrnuty základní postupy ITIL do standardizovaných kritérií, podle kterých lze úroveň služby zavádět, implementovat, udržovat a neustále zlepšovat. Norma ISO/IEC 20000-1 se používá pro nezávislé posouzení shody a certifikaci systému managementu služeb.
Přínosy certifikace Managementu služeb podle ISO/IEC 20000 - část 1:
- standardizací procesů a zefektivnění činnosti při poskytování IT služeb;
- managementu IT služeb od strategie k vlastní úrovni IT služeb;
- podpora řízení životního cyklu služby;
- minimalizací výpadků s podstatným zvýšením kvality IT podpory a dostupnosti IT služeb;
- standardní procesy umožňující rychlé přizpůsobení IT změnám v podnikání nebo rozdílným požadavkům zákazníků;
- získání konkurenční výhody před ostatními poskytovateli IT služeb;
- zefektivnění svého vlastního „core business“.
Aplikace zajištění kvality služeb IT podle ISO/IEC 20000-1 a případné následné certifikace mohou být s výhodou využívány:
- firmami, které vstupují do výběrových řízení se svými službami;firmami, které vyžadují důsledný přístup od všech poskytovatelů služeb v dodavatelském řetězci;
- poskytovateli služeb pro benchmarking jejich managementu služeb IT;
- jako základ ohodnocení, které může vést k formální certifikaci;
- organizaci, která potřebuje prokázat schopnost poskytovat služby, které splňují požadavky zákazníků;
- organizací, která usiluje o zlepšení služeb pomocí efektivní aplikace procesů pro monitorování a zlepšování kvality služeb.
Vzhledem k tomu, že aplikace normy může být poměrně široká, zejména při zajišťování interních služeb v rámci velkých podniků, může expertní služba probíhat i formou více na sebe navazujících situačních auditů, které jsou pro organizaci zároveň průpravou a školením, zejména v těchto oblastech:
- identifikace procesů, podporujících kvalitní poskytování IT služeb
- vymezení procesů služeb IT a jejich optimalizace;
- vzájemné působení procesů IT služeb;
- interní audity procesů IT služeb a jejich kontinuální zlepšování;
- benchmarking úrovně IT služeb;
- integrace managementu IT služeb v rámci managementu kvality podle ISO 9001.
Žádost o certifikaci