Krizové řízení i Management kontinuity podnikání si zaslouží systematickou péči ve všech typech organizací
8.11.2011
Zavádění managementu rizik je v posledních letech podporováno i vznikem celé řady normativních dokumentů po celém světě, což svědčí o zájmu podnikatelské veřejnosti o tuto oblast.
Nedílnou součástí managementu rizik je i připravenost čelit mimořádným událostem, jako je požár, povodně teroristický nebo prostě jen zlodějský útok, které mohou chod organizace zničit nebo silně narušit. Tady se jedná o připravenost okamžitě reagovat na mimořádnou událost a minimalizovat ztráty.
Časový průběh reakce na havárii (incident) znázorněný na obrázku ukazuje i potřeby různých přístupů k managementu rizik v jednotlivých fázích po havárii.
-
Spuštění krizové signalizace a mobilizování krizového manažera
-
Zahájení postupů krizového řízení, tzn. vyklízení, evakuace, prevence nebo řízení ztrát, pokud jsou dostupné příslušné zdroje
-
Sběr informací a vyhodnocení situace
-
Kontaktování kompetentních autorit a vyhledání pomoci
-
Zajištění interní a externí krizové komunikace koordinované krizovým týmem
Ve druhé fázi se přechází na navázání kontinuity činností alespoň prozatímním způsobem a jeho úkolem je mimo jiné:
-
Mobilizování krizového týmu managementu
-
Sběr a vyhodnocení informací pro vyhodnocení situace
-
Zahájení realizace opatření v rámci celé organizace pro zabránění bezprostředně hrozícího zničení nebo alespoň minimalizaci jeho dopadů.
-
Zajištění krizové komunikace (interní i externí) pro celou organizaci
-
Zajištění informovanosti zaměstnanců, zákazníků a celé veřejnosti
-
Inicializace opatření pro udržení a pokračování chodu firmy
-
Zajištění strategických rozhodnutí vrcholového vedení
-
Příprava plánů pro obnovení normálního chodu organizace
Třetí fáze se už týká Managementu zachování kontinuity podnikání, což je ta část krizového managementu, která slouží k udržení nebo velmi rychlému obnovení základních funkcí organizace. Zde je třeba vycházet z hluboké znalosti fungování organizace a nelze ji narychlo nastolit bez předcházející dlouhodobé přípravy ještě v období klidu.
Řízení kontinuity podnikání (business continuity management nebo BCM) je řídící proces podporovaný vedením společnosti, v rámci kterého se identifikují potenciální dopady ztrát a jehož cílem je vytvořit takové postupy a prostředí, které umožní zajistit kontinuitu a obnovu klíčových procesů a činností organizace na předem stanovené minimální úrovni, pokud došlo k jejich narušení nebo ztrátě. BCM ochraňuje zájmy klíčových podílníků, akcionářů a dalších zájmových skupin, dobrou pověst a značku společnosti.
V roce 2006 byla ve Velké Británii vydána britským normalizačním institutem (British Standards Institute, BSI) ve spolupráci s Business Continuity Institute (BCI) vůbec první norma pro oblast BCM BS 25999 s cílem stanovit jednotný standard správné praxe a uspokojit přitom potřeby zákazníků, klientů, vlády, regulátorů a všech ostatních zainteresovaných stran. Jedná se komplementární normu skládající se ze dvou částí, z nichž v jedné části jsou uvedeny principy implementace a druhá část je striktně kriteriální, a tudíž vhodná i jako podklad pro audity důvěryhodnosti zajištění BCM, případně certifikaci.
Velmi praktickou pomůckou pro Krizové řízení je i rakouská norma ONR 49002, která jednoduše definuje jednotlivé fáze krizového řízení a způsoby jejího zabezpečení.
BCM je speciální část rámce managementu rizik, který má svůj životní cyklus, jehož organizační zajištění by mělo být součástí celkového rámce managementu rizik. Podmnožinou celkového rámce pro BCM by měl být i rámce BCM IT.
Životní cyklus BCM se v normách nejčastěji znázorňuje následujícím způsobem:
Porozumění činnosti organizace
- identifikace kritických činností, procesů a zdrojů, které podporují klíčové produkty nebo služby organizace;
- provedení tzv. analýzy dopadů (Business Impact Analysis, BIA), pomocí které se hodnotí, jaké dopady v čase by na organizaci a další zainteresované strany mělo narušení dodávek klíčových produktů nebo služeb;
- provedení hodnocení rizik (Risk Assessment) ve vztahu ke zdrojům využívaných v identifikovaných kritických činnostech. Organizace by si měla zvolit vhodnou metodiku hodnocení rizik vyhovující jejím požadavkům, která umožní organizaci porozumět hrozbám působící na tyto zdroje, zranitelnostem těchto zdrojů a dopadu na organizaci, pokud hrozby využijí tyto zranitelnosti a způsobí incident s následkem narušení / přerušení činností;
- vybrání vhodných opatření pro zvládání rizik, která jsou navržena ke snížení pravděpodobnosti narušení, zkrácení doby narušení činností a k omezení dopadu narušení na klíčové produkty a služby organizace.
Vytvoření strategií
- zamezení přístupu do prostor (např. v případě hrozby bombového útoku);
- nedostatek pracovníků (např. virové pandemie);
- ztráta dat;
- selhání technologií a podpůrných zařízení;
- selhání klíčového poskytovatele služeb.
Vývoj a implementace BCM
Tato část životního cyklu BCM souvisí s vytvořením a implementací vhodných a přiměřených plánů (postupů), jejichž cílem je umožnit organizaci, aby v případě narušení kritických činností udržela nebo v co nejkratším čase obnovila své procesy na požadovanou provozní úroveň (LBC).
Menší organizace mohou využívat pouze jeden plán kontinuity, zatímco ve větších organizacích může existovat celá řada vzájemně propojených plánů, které pokrývají řízení incidentu, kontinuitu činností a řízení obnovy (viz obrázek Časový přehled reakce na incident).
Při sestavování plánů je důležité, aby byly do tohoto procesu zapojeny všechny dotčené složky organizace. Jednotlivé plány kontinuity by měly identifikovat činnosti a zdroje potřebné pro hladké zvládání nastalých krizových situací. Každý plán by měl jasně specifikovat podmínky své aktivace, a stejně tak identifikovat osoby s odpovědností za vykonávání každého bodu plánu. Každý plán musí mít stanoveného vlastníka a měl by být přístupný všem pracovníkům, od nichž se vyžaduje, aby jej použili.
Testování, udržování a přezkoumání BCM
Vytvořené plány musí organizace testovat a tím se ujistit, že jsou úplné, reálné a funkční. Testování odhaluje nesouvislosti a opomenutí v plánech dříve, než jsou použity v případě nastalé havárie. Testování a nacvičení jejich realizace zároveň slouží k proškolení těch pracovníků, kterým jsou v plánech kontinuity přiřazeny role.
Konečnou odpovědnost za fungování organizace, tedy i za řízení kontinuity činností organizace má vrcholové vedení organizace. Koordinací systému bývá pověřen odborník pro danou oblast, který perfektně ovládá metodiky a nástroje managementu rizik, především provádění analýz a na ně navazujících plánů zvládání rizik. Vlastní realizací však musí být pověřeni všichni vlastníci procesů, jichž se rizika týkají.
Důležitým prvkem řízení kontinuity činností je i vytvoření a upevňování kultury BCM v rámci organizace a ustanovení a posilování povědomí o důležitosti a významu řízení kontinuity činností.
Ing. Jana Olšanská, Ing. Marie Šebestová
Autor: Lenka Šardziková | Sekce: Novinky | Tisk | Poslat článek známému